Macbeth

TÍTOL: 

Macbeth

AUTOR:

William Shakespeare

Director/a: 

Pau Carrió

Companyia: 

Producció Teatre LLiure

Actors/actrius principals: 

Ernest Villegas, Macbeth
Laia Marull, Lady Macbeth

Pau Carrió fa l’adaptació i direcció de Macbeth, la seva quarta incursió en les obres de William Shakespeare. Trasllada l’acció a un hospital de la Primera Guerra Mundial i les tres bruixes, que com a grup seria el tercer personatge en importància de l’obra, després de la parella Macbeth i Lady Macbeth, aquí estaran representades per tres infermeres que podran decidir el destí dels protagonistes.

L’obra, que es podrà veure a partir del dimecres dia 14 de febrer i fins el 17 de març, destaca l’ambició per aconseguir el poder, amb totes les maldats que hauran de portar a terme els protagonistes per arribar-hi, i la por de perdre el poder una vegada s’ha assolit, amb totes les maldats que hauran de portar a terme per mantenir-lo.

La intensitat emocional de l’obra és extraordinària, el llenguatge excel·lent i la construcció dels personatges complexe i matisada. Lady Macbeth es mostra malvada al principi, però va sentint després un profund remordiment que la humanitza. A Macbeth l’humanitzen els dubtes del principi però després cau en una pendent sense aturador encara que manté la consciència fins el final.

Haurem d’esperar a veure la producció del Lliure per saber si Pau Carrió ens presenta un Macbeth malvat a la manera d’un Ricard III o d’un Iago, o bé en fa un heroi tràgic que s’acaba enfonsant pels seus propis condicionants personals.

 

Fes-te un Hamlet

Es pot dir alguna cosa inèdita d’una de les obres més documentades de la història del teatre?

Es pot oferir una versió captivadora d’una de les creacions més representades de la història del teatre?

Es pot tractar amb clau d’humor una de les tragèdies més grans de la història del teatre ?

L’espectacle d’Arnau Vilardebò és un SÍ a tot. Fa una lectura original però fidel al text. Manté l’atenció perquè interpel·la, dialoga, convida a participar. Ofereix un espectacle divertit, desenfadat, farcit de notes d’humor i de notes musicals.

Un cabaret literari y musical sobre el Hamlet de Shakespeare, diria ell, que està ben acompanyat pel percussionista Joan Cabacés.

Es pot veure a La Quàntica, un espai per teatre de proximitat al barri de Gràcia de Barcelona.


Tertúlia Teatre Clàssic

L’Ateneu Barcelonés és la seu d’una Tertúlia sobre Teatre Clàssic, coordinada per Josep M. Oroval, i que reuneix a persones interessades en aprofundir en el coneixement dels autors i de les obres més importants de la història del teatre.

La tertúlia és, al mateix temps, un espai de debat sobre èpoques i autors, i un club de lectura de les obres. El ventall d’autors és ben ampli, des dels autors de l’antiga Grècia, fins als dramaturgs més valorats del segle XX.

Les tertúlies tenen una periodicitat mensual, hi ha sessions els segons dimecres de cada mes. Per aquest any 2024 hi ha programades les següents sessions: Macbeth de William Shakespeare, Les troianes d’Eurípìdes, Galileo Galilei de Bertolt Brecht, La mort accidental d’un anarquista de Dario Fo, Nausica de Joan Maragall. També hi ha prevista una sessió més general sobre La comèdia.

 

Antony and Cleopatra

Al principi de la temporada 2023-24, ha tingut lloc al Liceu de Barcelona l’estrena europea de l’òpera Antony and Cleopatra del compositor nord-americà John Adams que, a més a dirigit l’orquestra. L’estrena mundial va tenir lloc l’any passat, el 2022 a San Francisco Opera.

Es tracta de la darrera obra del compositor i la primera que s’allunya dels habituals temes d’actualitat (Nixon in China, 1987, The Death of Klinghoffer, 1991, Doctor Atomic, 2004-05), per endinsar-se en un tema clàssic de la mà de l’obra de W. Shakespeare.

L’òpera de John Adams s’acosta molt al concepte d’art total, aspiració d’alguns compositors des de Wagner. Integra molt bé la música orquestral amb el cant, amb la teatralitat de l’acció, amb el respecte al text, simplificat com no pot ser d’altra manera en extensió i en número de personatges, amb recursos audiovisuals molt rics i que potencien el conjunt de l’espectacle.

First Folio

El novembre de 1623, set anys després de la mort de Shakespeare, dos actors i també accionistes de la seva companyia, The King’s Men, van fer possible la publicació de les obres completes de W. Shakespeare, el llibre denominat First Folio.

El novembre de 2023 s’ha celebrat el 400 anys d’aquesta important publicació.

Per a saber més sobre el First Folio es poden consultar:


“Hamlet.01”. al Teatre Alegria de Terrassa

Font: TCultura – Ajuntament de Terrassa

Lloc: Teatre Alegria, de Terrassa
Quan: 14 de maig 2023, a les 18h
Durada: 2 hores

Preu: 11 €

Direcció: Sergi Belbel
Intèrpret: Enric Cambray

Fotografia: David Ruano

Producció i distribució: Roser Soler

La representació del “Hamlet.01” de Sergi Belbel i Enric Cambray arriba el mes de maig a Terrassa:

El primer acte de Hamlet convertit en una divertida sessió de stand-up comedy amb Enric Cambray interpretant tots els personatges d’una auca shakespeariana

Hamlet, protagonista de la tragèdia més famosa de Shakespeare i d’una de les obres cabdals de la literatura universal, apareix davant les espectadores i els espectadors del segle XXI per a explicar, comentar, jugar i disseccionar de manera divertida i gamberra el primer acte de l’obra que duu el seu nom.” (TCultura-Ajuntament de Terrassa)


“Macbeth”, al Teatre Akadèmia de Barcelona

Lloc: Teatre Akadèmia, Barcelona

Data: Del 12 al 29 d’abril de 2023

Hora: Consulteu calendari

Autoria: William Shakespeare

Traducció: Sadurní Vergés

Direcció, adaptació i dramatúrgia: Moreno Bernardi

Preu: a partir de 22€

Amb les interpretacions de: David Menéndez, Albert Muntané, Roger Sahuquillo, Aina Serena, Zúbel Arana, Sara Palomo, Uri Guillem, Marçal Gené

Macbeth és una de les tragèdies més conegudes de Wiliam Shakespeare, una història gira entorn dels nocius efectes físics i psicològics de l’ambició política en aquells que únicament busquen el poder com una fi en si mateix.

Macbeth és un noble que destaca a la batalla que aconsegueix repel·lir la invasió nòrdica. En el camí de retorn, el protagonista i el seu amic Banquo es troben amb tres bruixes que li asseguren al primer que serà baró de Cawdor i després rei; també vaticinen que els fills de Banquo seran reis.

En comprovar que, efectivament, el rei Duncan l’ha nomenat baró de Cawdor, l’ambició per ser rei s’apodera de Macbeth. Juntament amb la seva esposa, Lady Macbeth, planifiquen i duen a terme l’assassinat del rei; culpen als guàrdies de Duncan, als qui també assassinen i, després que els fills d’aquest, Malcom i Donalbain, fugen a l’estranger per temor a ser eliminats, Macbeth és proclamat Rei d’Escòcia. Els Macbeth senten que han de continuar amb els seus crims per a conservar el poder…

Font: Teatre de Barcelona


Conferència presentació del “Macbeth” de Jaume Plensa, al Casal de Valldoreix

Foto: Josep Ma. Oroval a la presentació de “Macbeth”

Ponent: Josep Ma. Oroval, President de l’Associació Shakespeare de Catalunya

Organitzat per: VEN (Valldoreix Espais Naturals)

Lloc: Casal de Valldoreix
Quan: Divendres 17 de febrer 2023

Hora: 19h

Duració: 2h

Entrada: Lliure

_____________________________________________________________________________________________

Presentació per part de Josep Ma. Oroval (President de l’Associació Shakespeare de Catalunya)

El dijous 23 de febrer de 2023, un grup de socis del VEN (Valldoreix Espais Naturals) i altres persones vinculades assistí amb Josep Ma. Oroval a la representació de “Macbeth” al Liceu, l’òpera de Verdi sobre la coneguda tragèdia shakespeariana, sota la direcció artística de Jaume Plensa.

El divendres previ, Josep M. Oroval realitzà al Casal de Valldoreix una conferència presentant l’obra, la font literària i el seu argument, la música, i el muntatge de Jaume Plensa, que coneixia ja de primera mà de la nit prèvia, la de l’estrena. La presentació va anar acompanyada d’audicions de les àries més destacades d’aquesta cèlebre òpera verdiana.


“Macbeth” Shakespeare – Verdi – Plensa, al Liceu

Lloc: Gran Teatre del Liceu, Barcelona

Dates: Del 16 de febrer al 3 de març de 2023

Hora: Consulteu calendari
Compositor: Giseppe Verdi

Llibret: Francesco Maria Piave, a partir de l’obra homònima de William Shakespeare

Direcció d’escena i vestuari: Jaume Plensa

Cor del Gran Teatre del Liceu. Director: Pablo Assante

Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. Director: Josep Pons

Preu: Consulteu preus

Repartiment: Consulteu repartiment

Font: Gran Teatre del Liceu

“La història d’amor entre Verdi i Shakespeare començava amb Macbeth, una obra considerada com “una de les millors creacions de la mà de l’home”. Verdi sentia devoció per l’obra de Shakespeare i aquesta és la primera òpera en què s’hi basà. A partir de la tragèdia, volia assolir “quelcom extraordinari”. Per a Jaume Plensa, ocupar el Macbeth de Verdi-Shakespeare ha estat un somni de joventut. Quan Gerard Mortier li va preguntar a Salzburg quin títol volia dirigir, no ho va dubtar. Haurà hagut d’esperar 25 anys per fer del somni una realitat.” (Gran Teatre del Liceu. Macbeth)